Istoria Astazi

Max Weber si doctrina calvinista ca principal factor cultural in aparitia capitalismului

Posted on: Mai 1, 2013

Viziunea lui Max Weber asupra capitalismului, a insemnatatii sale si a bunei functionari a acestuia se regaseste in lucrarea sa ” Etica protestanta si spiritul capitalismului”. Weber furnizeaza aici o explicatie ” genetica” a capitalismului din spiritul eticii protestante, intreaga lucrare fiind centrata pe dovedirea ideii ca aparitia capitalismului este consecinta Reformelor Protestante.

Weber studiaza modul in care dimensiunea culturala poate influenta toate celelalte aspecte  ale vietii, deci si economicul si politicul. El identifica trasaturile pe care trebuie sa le aiba individul, conturand un tip ideal al intreprinzatorului capitalist. Accentul este pus pe disciplina:” Capitalismul nu poate avea nevoie de reprezentatul practic al liberului arbitru  nedisciplinat ca muncitor, la fel cum nu poate avea nevoie de omul de afaceri a carui comportament il tradeaza ca lipsit de scrupule.” Capitalismul, asa cum il descrie Weber este un sistem organizat, cu o ierarhie bine stabilita, care nu presupune dorinta de castig ca scop in sine, ci castigul ca si profesie.

Ceea ce el defineste ca si etica protestanta este definit prin lutheranism, metodism, pietism, insa un loc aparte ofera doctrinei calviniste, caracterizata de ideea predestinarii.

Jean Calvin a fost influentat inmod special de Sfantul Augustin in elaborarea teoriilor sale, dar si de teologul medieval Duns Scotus, de Martin Luther si de Martin Bucer.

Doctrina lui se baza in principal pe ideea ca Biblia este „adevarata materializare a esentei divine si a vointei lui Dumnezeu.” La fel ca si Luther  si ca majoritatea protestantilor  predica ideea de „sola Scriptura”, considerand ca cine nu citeste Biblia cu ochii credintei, o intelege gresit. Mai radical, in viziunea lui Calvin avem de-a face cu un Dumnezeu atotputernic si atotstiutor care intervine direct in vietile credinciosilor. Ceea ce este diferit la Dumnezeul lui Calvin este ca acesta nu este un Dumnezeu iubitor, ci mai degraba unul razbunator. Calvin sustine ca omul este neinsemnat si pacatos, concepand relatia intre om si Dumnezeu ca fiind cea dintre sclav si stapan. Omul il cunoaste pe Dumnezeu doar prin renuntarea la sine si intreaga lui existenta trebuie sa fie dedicata indeplinirii vointei lui Dumnezeu.

Doctrina potrivit careia Calvin este cunoscut in prezent este cea a predestinarii. Conform acestei credinte, daca Dumnezeu este atotstiutor, inseamna ca el a stiut dintotdeauna ce se va intampla. Iar daca este atotputernic, inseamna ca nimic nu se intampla fara voia lui. Rezulta, astfel, ca fiecare actiune a unei persoane este stiuta si predestinata de Dumnezeu. Potrivit doctrinei, omului ii este predestinata mantuirea sau nu. Dumnezeu ii alege  pe cei care vor fi mantuiti si nimic din ce poate face omul nu poate influenta aceasta decizie. Calvin era  convins ca omul este atat de neinsemnat si de pacatos incat nu putea concepe ca actiunile omului pot influenta deciziile divinitatii.

Analizand elementele constitutive ale doctrinei calviniste, Max Weber concluzioneaza ca acestea stau la baza nasterii capitalismului. Biserica protestanta conciliaza  principiile dogmei crestine cu acumularea de bogatii. Asa cum o prezinta Calvin, acumularea averii este un dar de la Dumnezeu si face parte din semnele care arata individului faptul ca a fost ales spre mantuire. Averea celui care munceste este pusa in slujba comunitatii, Dumnezeu ii iubeste pe cei care acumuleaza bogatie pentru ca aceasta inseamna un bun de consum de care se bucura toti oamenii, intr-un fel sau altul.

La Calvin, faptele bune sunt un semn ca individul a fost ales. Asa cum rezulta din principiile fondatoare ale doctrinei calviniste, munca este un scop in sine, o porunca de la Dumnezeu. Absenta dorintei de a munci este un simptom al absentei starii de gratie. Conform protesntantismului si, in special, ramurii calviniste, profesia reprezinta vocatie, adica o misiune careia individul trebuie sa i se supuna. Asa cum identifica Max Weber, viata celui fara de profesie este lipsita de caracterul sistematic metodic pe care il cere asceza crestina. Dumnezeu ofera omului sansa de castig, Aceasta chemare trebuie urmata indeaproape de catre individ,altfel este considerata ca refuz de a fi administratorul lui Dumnezeu.

Este clar, afirma Weber ca protestantii ” au demonstrat o inclinatie specifica spre rationalismul economic atat ca patura dominanta, cat si ca una dominata, atat ca majoritate, cat si ca minoritate, ceea ce la catolici nu s-a putut si nu se poate constata”.

Reforma protestanta conciliaza astfel, in viziunea lui, crestinismul cu productia de bunuri.

Max Weber

Max Weber

Jean Calvin

Jean Calvin

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: